2018. dec 02.

Alestorm - az első nightlineres turném

írta: Krómer Márton
Alestorm - az első nightlineres turném

Bevezető

Lehet nem mindenki ismeri a zeneipari argót, itt egy kis értelmező szótár: 

nightliner - egy jó nagy busz, 12-24 ággyal. Mivel a nagyobb produkciók egyrészt nagy távolságokat utaznak két koncert között, másrészt jellemzően délelőtt 10-11-kor érkeznek a helyszínekre építeni, éjjel utaznak. A nightliner  egyrészt viszonylag kibírhatóvá teszi a többhetes-hónapos turnékat, másrészt elég menő. :D

img_0015.JPG

dayoff - Nincs koncert, akkor van, ha olyan messzi van a következő helyszín, hogy egy nap alatt nem tudja megtenni a nightliner még két sofőrrel sem. Másik verzió, ha nem éri meg koncertet kötni aznapra, pl. hétfő.

curfew - eredeti jelentése kijárási tilalom, itt addig kell abbahagyni a zajongást a színpadon, illetve elhagyni a helyszínt.

load in - bepakolás a helyszínre

road - gitár/backline/dob technikus

stagehand - színpadkéz :) - ők a pakolóemberek

backline - minden hangszer/technikai cucc, amit a zenekar visz magával

backstage - a klubnak az a része, ahol a zenekar és csapata próbálja túlélni a megérkezés és koncert közti időt. :)

mörcs (merch/merchandise) - azok a cuccok, amit meg tudsz venni, ezzel támogatva a zenekart. Nyilván valamilyen zenekaros mintával. A cédén és pólókon kívül egészen kreatív dolgokat árulnak zenekarok, öngyújtótól telefontokig. A kedvencem az Ignite-os baba-rugdalózó. :D

buscall - Indulás, mindenkinek a buszon kell lennie.

FOH (front of house) - Nézőtér. Mondják a fő hangmérnökre/fénytechnikusra, aki a kis ketrecben van az emberek között. :)

Debrecen

Első csillezésem egy nightlinerben. Ágyam nincs, de a kanapén bármikor lazulhatok. (A Sprinterben egy egész szobám van. :)) Narancssárga félhomály, folyamatosan diszkréten zizegő légkondival, ha sokat nyitogatják az ajtót, a kompresszor is zümmög fél percig. Van benne valami varázslatos, valami sejtelmes, ugyanakkor megnyugtató. A szöuli fürdő-hotelünkben volt hasonló hangulatom. Lassan vége a Skalmöldnek, Alestormra benézek, lövök pár képet. Aztán amíg játszanak, besunnyogok zuhanyozni.
Remélem az izlandiak nem tudják, hol a zuhanyzó. :P 11-kor sound curfew, összerámolás és irány Kolozsvár. A határig követni fogom a nightlinert, aztán lelépek. Nem szeretek éjjel tüttyögni, lefáraszt. Úgyis meg kell állniuk, hogy a sofőr tartsa a pihenőidőt. Ja, az nekem nincs. Az én buszomban nincs tachográf. Viszont kaptam fél liter jó feketét az útra.
Majd valami kútnál alszok Kolozsvár közelében, 11-ig nem engednek be a helyszínre.

Kipróbáltam az állófűtést, elég jól odapörkölt, csak az ágy rövid. Erőst le kell fáradni, akkor mindegy.

Kolozsvár

Eléggé megcsúszva indultunk, mire átkapartuk magunk a határon, időzónaugrással hajnal három volt. Nagyvárad után megálltam aludni, mert már villogó bohócokat láttam. Borzasztó nehéz az átállás nappaliról éjjeli üzemmódra. Az se segített sokat, hogy elképesztően lucskos, esős időnk volt. Egy óra alvás után erős belső aktivitással indítottam a reggelt, amit a következő 50 km néhány további benzinkútjának látogatása követett. (Tudom, hogy a haverok már hiányolták a témát a Zokniból) :P El se merem képzelni, mi lett volna, ha a nightlinerrel utazok. (a boss kiküldte az utasítást: don’t shit into the toilet on the bus) Marci, a Skalmöld FOH hangembere mondta, hogy az Eluveitie buszán még azt is lehet :D (többek között az ő hangemberük).

Időzítés tökéletes, pont a busz mögé fordultam be a stadionhoz. Reggeli banán, narancslé, aztán eldőltem az állófűtéssel szaunásított Sprinterben.
Fél egykor ébredtem, hogy Kristóf ki akarja rabolni a buszt. Inkább kinyitottam neki. :P
Dragos barátom, meg még egy arc voltak a stagehandek. Kirámoltunk, reggeli, aztán főnöki utasításra addig szugeráltam magam zenre, amíg sikerült visszaaludnom.

Ez az egyik legfontosabb új képességem, hogy ki tudom zárni  - nem csak a külvilágot, az megoldható füldugóval - a saját gondolataimat a fejemből, nem azon kattogok, hogy fél órám van aludni, hanem letompítom magam, így jellemzően öt perc után már off vagyok. Ha az embernek éjjel kell vezetnie, nappal aludni, igen jól jön ez a skill. Nem beszélve arról, ha elindulok hajnal kettőkor, vezetek, amíg elérem a holtpontot, aztán van két órám aludni, hogy feltöltsem kicsit magam. Így hatékonyan tudok gazdálkodni az idővel, és nem kell intravénásan tolnom a koffeint. :D Elég sokat gyúrtam rá, nem tudom a titkát, fejben dől el. :)


Vacsira ébredtem, bekúsztam a backstage-be, kisegítettem az olvasólámpámmal a Skalmöld mörcsöt, most meg próbálok visszazenülni. Fél nyolc. Buli végére bemegyek fotózni, aztán éjjel Bukarest. Nappal már sokszor megjártam az Olt völgyét. Egyszer le is pattant a buszomról egy román csaj autója. Be is szartak az ausztrálok. Szegény Marcelo, a buszsofőr ki is van, hogy falvakban tolták le éjjel, szakadó esőben a kamionok. Szerintem nem sűrűn fog román turnét vállalni.

 

Szólj hozzá