2018. dec 09.

Alestorm-turné - román kaland

írta: Krómer Márton
Alestorm-turné - román kaland

A nap, amikor sokat emlegettük a buszsofőrt

---- Bevezető ----

Sokat kérdezgetitek, hogy mi is a turnémenedzser dolga.

--- szótár 2 ---

rider – minden szüksége információt tartalmazó dokumentum

catering – kaja-pia :)

daysheet – aznapi összes információt tartalmazó dokumentum (timing, címek, helyszín fontosabb adatai, áramforrás a busznak, kontakt személyek, MÁSNAPI információk! ;)

Blue Tac – a turnémenedzser kedvenc játéka

production office – ahol a turnémenedzser dolgozik

shuttle bus – kisbusz, ami szállítgatja a zenészeket, ha a busz nem tud a helyszínen megállni

crossload – akkor van, ha a load in a nightliner által megközelíthetetlen helyen van, elég szívás, mert az összes szart át kell rámolni furgonokba, majd azokból be a helyszínre. Roadok kedvenc időtöltése. :P

------------------

Egyik verzió, hogy kezedbe kapsz egy lekötött turnét (jobb esetben) minden szükséges információval, a másik, hogy megszervezel egy turnét – ez a booking ügynök – majd ezt folyatod azzal, hogy kezedben van a lekötött turné, mint az első esetben.

  • Összeállítod a menetrendet napi bontásban a timinggal
  • Egyezteted a ridereket, a helyszínek fizikai/technikai paramétereit a technikusaiddal, lehetőleg nem két nappal a turné előtt :P
  • Megszervezed a backline és egyéb eszközök bérlését, mozgatását, logisztikáját (Itt pl egy kisebb színpadnyi magasítást viszünk magunkkal, ez kb 500 kilónyi színpadelem és az összeszereléséhez szükséges cuccok)
  • Behajtási engedélyeket intézel, ha nem megoldható, shuttle bus-t a helyiekkel a crossload-hoz :D
  • Összeszeded a zenekarokat :)

És ugye még el se indultál. (Azt, hogy a turné szervezése mivel jár, inkább nem foglalom össze. Ugyan én még csak kis zenekaraimnak szerveztem turnét, az is épp elég meló) Indulás után:

  • Megosztod a daysheet-eket az embereiddel, hogy tudják mikor mi a dolguk
  • Megérkezvén egyeztetsz a helyi promóterrel, hogy rendben legyen minden technikai paraméter, öltözők, catering, törölközők (a zuhanyzás sarkalatos kérdés, borzasztó büdös tud ám lenni a buszban :D)
  • Kiragasztgatsz egy tonnányi – előre lelaminált :P – jelzést, hogy a backstage labirintusában még részegen se járjanak úgy a zenészeid, mint a Spinal Tap című filmben. :D (Bizonyos emberek a Blu Tack-re esküsznek, hangsúlyozva annak újrahasznosíthatóságát :D)
  • Ha a csapatod profi, mindenki tudja a dolgát, visszavonulva production office-od mélyébe elmerülhetsz a következő nap előkészítésében.
  • Koncert után eltalicskázod a pénzt
  • Összeszeded az embereket az induláshoz (buscall)
  • Ha végre úton vagytok megpróbálsz aludni
  • Ha a sofőr beborítja az árokba az utánfutót, elintézed, hogy mégis odaérjetek a következő bulira :D Lásd lejjebb.

Hát ezt a napot nehéz összefoglalni. Pörögjetek fel az eseményekhez. :)

Kilövés Kolozsról, Szeben mellett alvás, reggel ötkor ébresztő, telefon, Kristóf írt 3 perce: tréler leszakadt, felborult. Miafasz, szakadó eső, szaladgálás a kamionok közt, hátha valakinek van helye. Odaérek, Olt túloldala, hídon nem férek át, földúton- gáton át vissza. Főni mondja, jön a daru.

Ki-ki keresett magának a bozótosban helyet a reggeli melóhoz. :P

No, lefordítva távirati stílusról, az történt, hogy a szerencsétlen sofőrünk nem járt még soha Romániában, és hiába volt két GPS-e, sikerült bedzsalnia a dzsindzsába, holott annyi dolga lett volna Nagyszeben mellett, hogy vagy az Olt völgyében, vagy Brassó felé elindul és megy egyenesen 300 km-t. De ő letért valami mellékútra, ami egy hídhoz vezette, amin brutál beton magasságkorlátozás volt, vélhetőleg azért, hogy az ilyen kretén sofőrök még véletlenül se hajtanak rá, mert akkor nagy valószínűséggel az Oltban lett volna vége a turnénak.

Hatékony román megoldás. Ekkor követte el barátunk a második hibát. Reggel öt volt, sötét, szakadó eső, és elkezdett letolatni egy földútra, megfordulási céllal. Viszont rátolta a futót a vasúti töltésre, ami azonnal fel is borult, kitépve a helyéről a vonóhorgot. A meglepően forgalmas Macskajaj-hangulatú Istenhátamögött mindenki nagyon segítőkész volt, egy taxis intézett darut Szebenből, meg pár szerelőt. Ezek a románok borzasztó profik. Olyan finoman emelgették a kéttonnás, csurig pakolt utánfutót, mintha Herendi porcelánból lett volna.

Emelés, mégisátfér, Subway, tréler kész. Román mutat utat persze Brassó fele Tré. Busz előz, elhúz, autopilota. Brassó alvás, telefon néz, másik tréler jön, megint leszakadt, vitt táblát is. Sofőr a yardon. Indulás, hörrörköd, lucsok, eső, érkezés, load in, csini adóvevős lány.

Elindultunk, a román szerelő Brassó felé irányított – pedig az Olt völgyében százszor jobb – de már nem akartam megfordulni, követtem a buszt. Hála Istennek meguntam, megelőztem és elhúztam. Mint kiderült, megsérült a vonóhorog felfogatása, és most egy másik helyen engedte meg magát, aminek a következménye mínusz egy tábla, a sofőr a román rendőrségen, újabb daruzás, és végül az utánfutónk egy autószállítón érkezett meg Bukarestbe a busszal együtt este nyolcra (de. 11 helyett), a helyi zenekar játszott, az én buszomból a Skalmöld cucc már bent.

Gyorsuljunk be kicsit megint.

Lány fázik, kabát kap, Örül. Tréleres barom, futó billen, Alestorm crew nem nyúl hozzá – mindeközben bent már zúz a Skalmöld, hosszított műsort, hogy addig kikaparjuk a konténereket az utánfutóból, románok bemásznak a 30 fokos szögben, ajtóval felfelé álló futóba. Kristóffal segítünk. -

Skalmöld nyomja. Majdnemüres futó végre valahogy leenged. Zuhany. Fejfáj. Nemtudnimilesz. Valami másik furgon jön, cuccot viszi Szerbiát kikerülve Pesten át Bohinjba. Busz csak hangszereket a belgrádi bulira.

Csöppet klausztrofób érzés volt a cuccok mögött aludni, és eléggé be kellett húzom a hasam, hogy beférjek az ágyamhoz. :D

Hajnal háromkor ébresztett Kristóf, hogy pakoljam agyig a Sprintert, különben nem férünk be a román furgonba, amit a futós helyett rendelt. Megpakoltam. :D Ekkor már izmos hóesést is kaptunk a nyakunkba. Belgrádba csak a hangszereket, elektronikákat vitték tovább. A buszban a folyosón akadályversenyeztek a hangszeres konténerek között.

mini-img_0242_1.JPG

Negyven kilométerre jutottam, aztán aludtam 4 órát, mikor felkeltem 5 centi hó és hóvihar fogadott. Ezek a románok nem egy szívbajos népség, nyugodtan álldogálnak az árokban ülő verdák mellett. Lehet ez amolyan helyi extrém sport. Kettő is volt fel órán belül. Az Olt völgye meg csont száraz, és meglepően nyugis. Este kilencre kis hazánk fővárosát karcoltam. Még felcsíptem egy rakat mörcsös dobozt, mert a kartonok vesztettek a konténerekkel szemben az utánfutóban dúló csatában. Aludtam három órát, elmentem a váltósofőrömért, és Ljubljanáig úri életem volt.

Szólj hozzá